Quaternity Institute - Yoga
Asana

Asana


praktyka pogłębiona

Data i cena

Asana

18 - 22 września, 2024


ZAPISY OTWARTE

KURS płatny przez stronę

980 pln

plus 200 zł osobodoba dla Dworu Lanckorna 

Informacje

Asana


Shiva pierwszy Guru jogi, przekazując system jogi, mówił o 8 milionach, 400 tysiącach asan, nie mając na myśli prostej czy skomplikowanej pozycji przyjętej przez istotę ludzką. Asana w sanskrycie, języku jogi, oznacza siedzenie, na którym możesz spocząć wygodnie i stabilnie, tak jak podróżny, zaproszony do twojego domu siada na wygodnym, wskazanym mu siedzeniu. Miejsce, które jest wygodne i stabilne, jest asaną w sanskrycie. Podążając dalej tym tokiem rozumienia, świadomość rozsiada się wygodnie; zajmuje pozycję kiedy schodzi do 8 milionów, 400 tys. form życia, praktykując kosmiczną asanę ! Duch używa nieskończonej liczby wcieleń dla ucieleśnienia materialnego wymiaru życia, w każdej tej pozycji znajdując wygodę i stabilność ! Teraz jesteś w swoim ludzkim ciele, ludzka asana jest miejscem, z którego doświadczasz życie ! Dlatego joga uczona przez Shivę nie była praktyką tylko stylem życia. Jaki jest styl życia człoweka, jaki jest styl życia tygrysa a jaki bakterii ? 


Patanjali "sthiram sukham asanam" to sutra polecenie aby rozsiąść się wygodnie i ustanowić stabilność.

Gdziekolwiek usiądziesz znajdź wolne od stresu i napięcia miejsce. Kiedy w jodze mamy na myśli pozycję, oznacza to jakąkolwiek pozycję, w której możesz odczuć wygodę i stabilność. W tekstach hatha jogi mamy 84 asany, które wzorowane na innych wcieleniach zwierzęcych, praktykowane są w ludzkim ciele jako wygodne i stabilne pozycje. Czy kobra czuje niewygodę w swoim ciele, w jakiej pozycji odpoczywa zając ? Inne w oparciu o kąty i trójkąty, pozwalają energii ciała przepływać swobodnie, masują organy lub aktywizują wewnętrzne gruczoły.



Tradycja Południowa i Północna. W zależności od specyficznych potrzeb, wykształciły się dwie główne tradycje; Południowo Indyjska Tradycja i Północno Indyjska Tradycja. Ponieważ w starożytnych czasach joga na południu była uczona dla potrzeb armii, różne formy giętkości ciała, a nawet formy tańca, uczone były dla uników przed bronią, dla ratowania życia, dla obrony, wzmocnienia, giętkości i wytrzymałości. W ten sposób joga uczona była poprzez generacje w królestwie Mysore, gdzie hatha joga miała przede wszystkim aplikację militarną dla młodych mężczyzn.

Południe było materialnie otwarte na świat przez dostęp do morza, kwitł handel i kontakty z innymi krajami, potrzeba  wojska była częścią bogacenia się i obrony. Północno Indyjska Tradycja nie skupiała się na fizycznym, a na mentalnym wymiarze jogi. Fizyczny aspekt życia w górach był oczywisty, nie wymagał wzmacniania, życie było wystarczająco trudne. Ludność górzystych terenów żyła w izolowanych enklawach, miała skłonność do medytacyjnego, duchowego komponentu praktyk. Na północy wykształciła się kriya joga i radża joga; gdzie wygodna i stabilna asana oznaczała odpoczynek i kontemplację na przyjętym siedzeniu.


Kiedy patrzymy na pochodzenie słowa asana, od razu myślimy o zajęciu miejsca w naszym ciele, jak w wygodnym pojeździe, o który mamy zadbać używając ten pojazd rozważnie, przez czas na ziemi, a po wyczerpaniu prany, który mamy zostawić. Ciało jest stworzone, nie musimy je stwarzać, ale na podobieństwo pojazdu wlaściwie zadbać według rodzaju i przeznaczenia. Tym samym słowo joga znowu wskazuje na właściwy styl życia.

Balansowanie, odnawianie i właściwe zarządzanie energiami poruszającymi naszym ciałem, zmysłami i umysłem będzie jogicznym stylem życia ! Jeśli praktyka asan ma formę fizycznych ćwiczeń, prany nie zbalansują się, nie będzie zasilania pranicznego, umysł nie zatrzyma się, nie będzie duchowego wglądu. Pomimo tego, że asana podobnie jak inne słowa sanskrytu weszły do coddziennego użytku, nadal ich znaczenie jest przez nas niezrozumiane. 


Swami Shivananda podał nam najbardziej uniwersalną definicję jogi, gdzie Joga to połączenie głowy, serca i rąk. Niech ta definicja pozostanie z nami, kiedy praktykujemy 84 pozycje, doświadczając w nich ludzkiej asany. 


  

Joga zaczyna się od fizycznego ciała, gdzie świadomość doświadcza ucieleśnienia, pomału ucząc się i rozwijając właściwe użycie tego pojazdu. Dlatego uczymy się poprzez ciało, rozumiejąc coraz bardziej, że to, co pokazuje się w trakcie praktyki pozycji, pokazuje się również w życiu. Ciało jest ekranem, możemy odczytać wiele komunikatów, które wysyła umysł przez mózg i serce, a które odbijają się w lustrze ciała.

Możemy odczytać wiele informacji na poziomie ciała fizycznego, które ukryte w programach umysłu, zapisane emocjami w ciele, są dla nas nieczytelne w pośpiechu współczesnego życia. Nie mamy ani świadomości ciała, ani nie znamy języka, którym posługuje się podświadomość. Przykładem są choroby psychosomatyczne. 

Dzięki asanie uczymy się zarządzać fizycznym wymiarem, gdzie połączenie oddechu i pozycji jest wejściem do subtelnych wymiarów ludzkiego istnienia. Asana jest wejściem w subtelny zakres istnienia, wrażeń ciała fizycznego i bioplazmy, wymiaru mentalnego, niewidocznej energii mentalnej, a głębiej psychiki. 


Asana staje się postawą nie tylko podczas praktyki na macie, ale również postawą w życiu; nadając ciału pewien kierunek i utrzymując pozycję, nadajesz kierunek dla umysłu, wzmacniasz duchową wytrzymałość i odporność.

Asana to uważność w pozycji; jeśli gubimy atencję, gubimy jogę - połączenie i spójność pomiędzy głową, sercem i ciałem. Praktyka asan staje się efektywna, kiedy rozumiemy intencję ruchu i przepływu energii, kiedy potrafimy zarządzać. W asanie szukamy miejsca, w którym czujemy jakość pola energii, percepcyjność sensoryczną, stan umysłu. Praktykując balans na wszystkich poziomach naszego doświadczenia, poszerzamy świadomość tego co jest. 

Asana potrzebuje światła twojej świadomości, nie musi być trudna, tylko rozpoznana mądrze ze wszystkimi ograniczeniami, możliwościami i korzyściami dla Ciebie .

Dla kogo jest kurs ?


Dla osób które ukończyły conajmniej 200 h podstawowego kursu jogi, zainteresowane rozwojem i zrozumieniem potrzeby ruchu ciałem, jako narzędzia lub kanału, do wejścia w inne obszary rozpoznania.


Co zawiera kurs ?


Podczas tego kursu będziemy pogłębiać praktykę jogi asan, sprowadzając ją do poziomu głębszego odczuwania, poprzez jakość oddechu i rozpoznanie mentalu.

Wszystko co dzieje się w ciele fizycznym, oddziaływuje na inne ciała subtelne.

Kurs jest praktyczny i wymaga otwartości i gotowości na fizyczną pracę. Nie chodzi o siłę, czy rozciągnięcie, a wewnętrzną moc, którą budujemy w asanie.

Kurs ma służyć zainteresowaniu studenta jego własnym doświadczeniem podczas praktyki asan,

a nie jej zewnętrznym wyglądem. Precyzja wynika z głębi.

Ugruntujemy fizyczną postawę ciała w różnych grupach asan.
Przygotujemy ciało do wejścia w bardziej zaawansowane pozycje.
Przejdziemy przez bardziej subtelne aspekty asany (wzrok, przepona, ułożenie dłoni, języka, ruch energii - vayus, oddziaływanie na ciała subtelne - koshas).
Zobaczymy jak budować przestrzeń w ciele, po to żeby zwiększać pojemność na oddech.
Przejdziemy przez różne możliwości sekwencjonowania.

Celem jest poczuć bardziej pozycję ciała i rozumieć ją głębiej.

Program


Pierwszy dzień

14 - 17 Zakwaterowanie
17 - 18 Kolacja
19 - 20.30 Wprowadzenie do kursu


Kolejne dni

6 - 9  Praktyka Jogi Asan
9 - 10 Śniadanie
10 - 11.30 Przerwa na spacer i odpoczynek
11.30 - 13.30 Blok przedpołudniowy - teoria i praktyka asany
13.30 - 14.00 Lunch
16.00 - 18.00 Blok popołudniowy - joga nidra, światło na jogę
18 - 19 Kolacja
19.30 - 20 Mantra


Niedziela


6 - 9.00 Praktyka Jogi Asan
9 - 10 Śniadanie
11 - 12 Wyjazd

Rzeczy do zabrania

  • Mata do jogi

  • Wygodny strój do jogi, w którym skóra może oddychać !

  • Koc lub poduszka medytacyjna dla wygodnej pozycji siedzącej

  • Rzeczy dla osobistej wygody: koc, poduszka na oczy, bolster, bloki do jogi

  • Wygodne obuwie zewnętrzne i wewnętrzne na zmianę

  • Ubranie stosowne do pogody w podgórskim klimacie

  • Notes i przybory do notowania.

Prowadzące

                Anna

Ania jest pasjonatką, pełną radości ciała i twóczego sposobu przekazywania wiedzy z zakresu hatha jogi. Inteligencja ciała to rodzaj pojmowania świata ale też ekspresji osobowości, powracanie do radości życia zabranej za wcześnie i zbyt brutalnie. Ania jest przykładem jak pozostawać w zachwycie przeżywania ciałem aby jeszcze skuteczniej rozpoznawać zakres inteligencji zmysłów i umysłu. Ani poukładany sposób konstruowania i rozwoju asany jest dla uczestników niezastąpioną pomocą w rozpoznaniu własnych możliwości, zaproszeniem do zabawy, oraz wzięciem odpowiedzialności za własne zdrowie. Radość to wystarczająco energii do zrealizowania życia, to zrozumienie jak żyć pełniej oddychając głębiej. Ania w tym programie jest naszą cierpliwą przewodniczką po asanie. 

.                  Sara

Sara ma niskie ciśnienie, czyli jest po to aby również zmniejszyć ciśnienie uczestników. W programie Asana Sara prowadzi jogę nidrę dla rozluźnienia i balansu, oraz daje światło na jogę omawiajac temat asany według Północnej Tradycji Jogi. Na każdym programie Quaternity jako uczestnicy przyjmujemy inną perspektywę, jednak jest to tylko inny punkt, z którego patrzymy na to samo; wiedzę czym joga była dla starożytnych, dla joginów, którzy nam ją przekazali oraz czym jest dla nas współcześnie. Staramy się więc nauczyć jak i dlaczego, poprzez znalezienie i zrozumienie intencji i celu. Sara w tym programie jest dla fizycznego wytchnienia, zabiera nas w śnienie o jodze.